Om

14 mars 2015

Influensatider

Hej från sjuksängen. Jag har varit helt däckad i influensa och halsfluss, dubbelsjuk alltså, i en och en halv vecka nu. Tror förkylningen och hostan från helvetet som dröjer kvar, kan göra det hela till en trippel, men vem orkar räkna sjukdomar? Jag orkar knappt räkna alls, än mindre laga mat. För att vara lite snäll mot mej själv rullade jag ändå ihop en av mina favoriträtter häromdagen. Fyllningen är vegetarisk, men jag lade till lite räkor för extra smarr.

Vegetariska vietnamesiska vårrullar 2 p


1 morot
1 1/2 dl strimlad spetskål
4 msk mandel
2 tsk riven ingefära
1/2 gurka
1/2 paket sockerärter
chiliflakes
saften av 1 lime
salt, vitpeppar
färsk koriander
8 risblad
sweet hot chilisauce
fish sauce
olja till stekning

Mixa, mandel, kål, ingefära och morot till ett grönsaksris. Fräs snabbt i lite olja i en panna och smaka av med chili, salt och peppar. Pressa i lite limesaft. Finstrimla gurka och sockerärter. Blötlägg risbladen enligt förpackningen, jag tycker det är enklast att hantera dem om vattnet är ganska kallt. Bättre då att låta dem ligga i lite längre så att de mjuknar.
Fyll med grönsaksriset, gurka, sockerärter och korianderblad (och ev räkor) och rulla ihop så snyggt du kan. Servera med dipsås av limesaft, fish sauce och sweet chili.






Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...