Om

20 oktober 2014

Paj till slut

Jag hinner sällan vara så kreativ som jag vill, men i helgen hann jag hursomhelst baka en paj till kvällens middag och mys. För inspiration bläddrade jag i tidningen Buffé, men som vanligt hade jag inte hälften rätt när det gäller ingredienser i kylskåpet. Det fick bli en variant på deras rödbetspaj, lite mantagervadmanhaver. Det blev en squashpaj. 

Squashpaj


100 g smör
3-4 dl mix
1 tsk fiberhusk
1/2 dl kesella

2 små squash
picklad rödlök (eller vanlig)
några msk gräddädelost
1 ägg
2 dl crème fraiche
1 msk dadelbalsamico
3 dl riven ost
salt, peppar

Blanda ihop pajdegen och klä en form med löstagbar botten. Låt vila kallt 30 min. Stek under tiden lök och squash i lite olivolja/smör. Förgrädda pajskalet på 225 grader i 10 minuter. Rör ihop ägg, ost och crème fraiche. Fördela grönsakerna i pajskalet. Klicka ut oströran över. Grädda i ytterligare 20-25 minuter tills pajen fått fin färg. Strö över pinjenötter och servera med en god sallad samt kanske lite grillad kyckling. 



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...