Om

25 augusti 2014

mellan åskskurarna

Nu var det länge sedan bröd bakades i denna stuga. Jag känner mej fortfarande lite sommarlat och ovillig att komma igång med alla rutiner på samma gång, men somliga är hungriga på sina mackor, så... here we go! Medan åskan mullrade så att det skallrade i rutorna passade jag på att sätta i gång höstens första bröd.

Brödbullar med extra salt 14-16 st


1 paket jäst
1 msk fiberhusk
2 msk mörk sirap
2 tsk salt
6 dl fingervarmt vatten 
1/2 dl krossade linfrön
1/2 dl solrosfrön
Grov och fin mix
flingsalt

Lös upp jästen med salt och sirap, slå över vattnet. Vispa i fiberhusk och låt svälla i 10 minuter. Häll i linfrön och solrosfrön och mix tills det "känns bra". Jag orkade inte mäta upp utan bara hällde i... det har inte hänt sedan vetemjölstiden tror jag! Men det brukar väl bli ungefär 500 g sammanlagt om inte jag minns fel.
Låt jäsa under duk i bunken i 1 1/2 timme. Klicka ut på plåtar med hjälp av en sked. Här smakade jag lite på degen och tyckte att den kändes väldigt osalt. Jag strösslade därför över lite flingsalt på bullarna. Grädda i 200 grader varm ugn i 20-25 minuter.





Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...