Om

13 februari 2016

Det sega goda brödet

Utan att tänka blandar jag ihop bröddegen. Därför vet jag inte e x a k t vad jag gjorde för att detta bröd skulle bli sådär seeegt, som jag bara kan minnas att äkta bröd kan vara, i mina drömmar nuförtiden. Kanske var det chiafröna? Eller var det bakpulvret? Eller att jag glömde bort degen en stund så att den fick vispas extra länge? Hursomhelst, så här gjorde jag... ungefär...

Ciabattasega brödkakor 12 st 


25 g jäst
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
5 dl kallt vatten
1 msk fiberhusk
1 msk chiafrön
3/4 dl solrosfrön
1 dl havregryn
1/2 dl olivolja
8-10 dl mjölmix
1 1/2 tsk bakpulver




Smula ner jästen i en bunke tillsammans med salt och sirap. Rör ner vattnet och lös upp. Blanda ner fiberhusk, olja, chiafrön och solrosfrön. Låt svälla i 10 minuter. Blanda ner det mesta av mixen och vispa runt ordentligt. Det blir en lös smet, men är den för rinnig så häll ner lite extra mix. Häll i bakpulvret och låt vispa i 10 minuter. Låt smeten jäsa övertäckt i bunken i en timme. 
Klicka ut degen på plåtar med bakplåtspapper och platta ut dem till kakor. Jag brukar olja in händerna med olivolja, eftersom degen är så kletig, då går det lätt. Jäs kakorna under bakduk ytterligare 30 minuter. Grädda på 250 grader mitt i ugnen, cirka 10 minuter. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...