Om

22 februari 2015

Den där chokladen...

Här är tårtan jag bjöd på gårdagens kalas. Eftersom den inte innehåller så mycket kolhydrater känns den liiiite nyttig eller hur? Jag tog en liten bit, är fortfarande inne på mitt hälsospår, men det var ju ändå mitt kalas...

Chokladtryffeltårta


200 g smör
4 ägg
200 g mörk choklad av god kvalitet, minst 70%
1/2 dl sötning (jag använde sötströ från Ica) 
1/2 tsk vaniljpulver

Vispa ägg, sötning och vanilj fluffigt. Dela smör och choklad i bitar och smält på låg värme i kastrull. Häll ner chokladblandningen i äggsmeten under vispning. Häll i form, jag använde engångsform i alumunium. Grädda i 200 grader mitt i ugnen 6-8 minuter. Kakan är väldigt rinnig, men ska vara i kylen fram till servering. Servera med vispad grädde och hallon.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...