Om

6 april 2014

stoppa pressarna

Ni som följer oss på Instagram (@Missjuneochjag) vet kanske redan vad jag hittade i affären sist jag handlade. Kungsörnen slår ett viktigt slag för oss glutisar och har kommit med en rad glutenfria mjölsorter med tillhörande recept. Det kickade igång min baklusta och söndagsbrödet står just nu på jäsning medan jag försöker jobba ikapp allt jag missat under ryggskottstiden. Receptet hittar du här, men jag skriver faktiskt ner det på bloggen också, teknik kan strula....


Bovete- och majsbröd


6 dl kallt vatten
20 g jäst
2 tsk salt
175 g bovetemjöl
175 g majsmjöl
1 msk honung
40 g fiberhusk
olja och majsmjöl till utbakning

Lös upp jästen i vattnet. Blanda ner mjöl, salt och honung. Rör till sist ner fiberhusken och blanda så att du får en slät smet. Låt jäsa under plast i cirka 2 timmar.
Olja händerna och ta upp degen på bakbord. Forma till ett runt bröd och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Pudra brödet med lite majmjöl och låt jäsa övertäckt ytterligare en timme. Sätt ugnen på 150 grader och grädda i cirka 50 minuter. Låt helst svalna helt innan du skär i brödet (ja, jag vet, det är nästan omöjligt svårt).

Jag uppdaterar med bild på det färdiga resultatet om ett par timmar. Nu blir det annat jobb.

Här är le bröd - det ser fint ut, fick stå inne cirka 70 minuter. Det var ingen dum idé att ta tempen på brödet. När innetempen är 96 grader är det klart!



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...