Om

7 april 2014

jag vill inte...



... men nu gör jag det ändå. Jag bakar med det här konstgjorda, märkliga pulvret. Jag är verkligen så himla ledsen över att jag inte längre kan äta ägg. Jag vill liksom inte tro att den här överkänsligheten ska vara annat än övergående. Snart ska jag testa att äta lite, lite ägg igen. Men tills jag vågar, testar jag det här pulvret istället. Allergianpassat nästintill oigenkännlighet - men grundreceptet till kakorna hittades här.

Mandelkakor med tranbär 12 st


100 g rumsvarmt smör
1 dl ljust muscovadosocker
1 dl strösocker
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk bakpulver
2 1/2 dl mandelmjöl
1 tsk No Egg-pulver utrört i 1 msk vatten
1 dl hela mandlar
1 dl torkade tranbär

Vispa ihop smör och socker. Blanda ihop låtsasägget och rör ner det tillsammans med mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker. Rör till sist er mandlar och tranbär. Klicka ut på en plåt och grädda i 200 grader i 12 minuter. 

Och h u r r a! Tro det eller ej, kakorna fick godkänt av både miss June och frk Julie - innan jag berättade att det inte ens var ett riktigt ägg i smeten. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...