Om

20 november 2015

Terapi

Det har varit en hemsk höst och pga anledning är jag sjukskriven. Jag försöker fylla mina dagar med må-bra-saker och vad är då bättre än att baka? Det måste ju vara den bästa terapin som finns! Medan degen jäste tog jag en lång härlig promenad i höstsolen och just idag blev en riktigt bra dag.

Havrefrallor med dadlar och nötter 16 st


8 torkade, skivade dadlar
25 g jäst
8-9 dl fingerljummet vatten
8 dl havremjöl
2 1/2 dl bovetemjöl
1 dl majsmjöl 
1 dl psylliumhusk 
1 msk flytande honung
2 msk rapsolja
1 1/2 tsk salt
1 1/2 dl hackade valfria nötter

Lägg dadlarna i blöt i 1/2 dl ljummet vatten i 5 min. Smula ner jästen, häll på lite mer vatten och lös upp jästen. Häll i resten av vattnet och övriga ingredienser. Låt gå i maskin 3-4 minuter tills allt är väl blandat. Blir degen för torr, späd med lite mer vatten och ytterligare en skvätt olja. Klicka upp degen på bakpappersklädda plåtar med hjälp av mjölad sked. Låt jäsa i rumsvärme i 1 1/2 - 2 timmar. Grädda på 175 grader cirka 20 minuter. 




2 kommentarer:

Kjersti sa...

Men så tråkigt att du inte mår bra!! Var in på bloggen häromdagen och undrade just vart du tagit vägen, om du fastnat där i Grekland!? Hoppas att du snart ska må bättre. Bakning är absolut en förträfflig terapi - i synnerhet om de blir så goda som dina ser ut att vara. Sköt om dig!

missjuneochjag sa...

Tusen tack för omtanken Kjersti! Sakta ska det väl vända. Bakning hjälper! Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...